Crediteurenadministratie: dat kan slimmer!

07-06-2021

De crediteurenadministratie is in veel bedrijven een onzichtbare, bijna vergeten afdeling. Cruciaal voor een gezond bedrijf, dat zeker, maar veelal op de achtergrond bezig met standaardprocessen. En dat is eigenlijk zonde, want stiekem valt er op deze afdeling nog heel veel winst te behalen. Hoe? Dat leggen we je graag uit!

Meer dan alleen ‘facturen inkloppen’

Het werk op een afdeling crediteurenadministratie betreft veel meer dan enkel ‘het inkloppen van facturen’. Een medewerker op de crediteurenadministratie is bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het bewaken van de voortgang van het betalingsproces en het opstellen van belangrijke rapportages. En wat dacht je van de rol als visitekaartje naar je belangrijkste leveranciers?

Zo levert de crediteurenadministratie niet alleen een bijdrage aan je imago en belangrijke samenwerkingen, maar beheert het ook nog eens zeer waardevolle informatie. En door zaken te automatiseren, zet je bestaande medewerkers slimmer in of bespaar je op het aantal FTE’s.

Crediteurenadministratie optimaliseren: hoe?

Dus hoe haal je meer uit deze afdeling, waar nog zoveel potentie ligt? Vaak is daar een frisse blik voor nodig van iemand die, sámen met je medewerkers, tot nieuwe inzichten komt. Een finance professional die zowel analytisch als praktisch sterk is en zo precies weet te achterhalen waar het meeste resultaat te behalen valt én wat ervoor nodig is om dat te bewerkstelligen. Iemand die je binnen drie maanden al inzicht geeft in de werkelijke productiviteit en kansen binnen je afdeling crediteurenadministratie.

Het resultaat van de inzet van een finance professional is niet alleen een efficiëntere afdeling, maar ook gemotiveerde medewerkers die betrokken zijn bij het bedrijf. En die zichzelf willen ontwikkelen op andere gebieden, want door efficiëntieslagen is er simpelweg meer mogelijk op de afdeling. Denk hierbij aan het opstellen van handige rapportages en het vergroten van de klanttevredenheid. Een mooie optimalisatie die je crediteurenadministratie niet alleen gedeeltelijk automatiseert, maar vooral ook naar een hoger niveau tilt!

En daarna?

Daar blijft het echter niet bij: procesoptimalisatie moet op zichzelf een continu proces worden. Zorg er dus voor dat jouw team weet waar na die drie maanden de vervolgstappen liggen of schakel opnieuw externe hulp in met weer een frisse blik. Zo zorg je ervoor dat je constant het beste uit je crediteurenadministratie haalt. En dat betekent blije leveranciers, een sterk netwerk en een fijne werksfeer!

Op zoek naar een externe finance professional die zich drie maanden komt onderdompelen in jouw afdeling crediteurenadministratie? Neem gerust eens contact met ons op!

 

Direct contact Naar onze blog
Crediteurenadministratie: Fincade