DBC's? Wat zijn dat?

26-05-2021

Iedereen heeft wel eens een afspraak in het ziekenhuis. Soms is het slechts voor een klein onderzoek, maar er kan ook een groot behandeltraject worden gestart. In elk geval moet alle zorg die door artsen en verpleegkundigen in het ziekenhuis wordt geleverd administratief correct worden verwerkt. Als iemand met klachten in een zorginstelling komt wordt er een zorgtraject geopend. Op basis van de diagnose in combinatie met de behandeling ontstaat een DBC. DBC staat voor Diagnose Behandel Combinatie. Het DBC-zorgproduct bevat alle activiteiten die uitgevoerd zijn in de behandeling. Van intake tot revalidatie.

Maar voor die administratie heeft een arts niet geleerd. Dus komt er wel eens een foutje voor, wordt er per ongeluk iets niet geregistreerd of moeten artsen extra instructies krijgen over hoe te registreren. Want zonder (juiste) DBC-administratie, ook geen facturatie én dus geen financiële middelen voor het ziekenhuis. De DBC-medewerker is dé persoon die ervoor zorgt dat de zogeheten zorgadministratie op rolletjes loopt, structurele fouten herkent, deze oplost én probeert deze te voorkomen.

Een DBC-medewerker is accuraat en secuur en kan goed overzicht houden. Herken je dit in jezelf? Heb je affiniteit met de zorgsector en ben je een ambitieuze starter? Mooi, want dit is een rol waar je veel groeipotentie hebt! Maar wat doet een DBC-medewerker nu precies? En over welke vaardigheden beschikt een goede DBC-medewerker?

Wat is een DBC-medewerker?

Als DBC-medewerker ben je verantwoordelijk voor de volledige, juiste en tijdige registratie van alle verleende zorgactiviteiten, zodat fouten niet of nauwelijks voorkomen of zo snel mogelijk worden gecorrigeerd. Jij zorgt ervoor dat de DBC-registratie binnen een ziekenhuis helemaal op orde is.

Enkele werkzaamheden en rollen van een DBC-medewerker:

-        Zorgen voor een volledige, juiste en tijdige registratie en declaratie van DBC’s.

-        Controles en correcties uitvoeren.

-        Uitvoeren van foutanalyses.

-        Het klaarzetten voor facturatie van voltooide DBC’s.

-        Factureren en facturatie-afkeur (retourinformatie) afhandelen.

-        Communiceren met verschillende afdelingen.

-        Die ingewikkelde wet- en regelgeving zo makkelijk mogelijk maken voor een arts.

-        Structurele fouten ontdekken, oplossen én voorkomen.

 Als DBC-medewerker heb je dus een belangrijke rol in de administratieve routine van een ziekenhuis. De werkzaamheden zijn erg afwisselend en met jouw kennis draag je actief bij aan de verbetering van de zorgadministratie. Met jouw ambities kun jij doorgroeien naar een adviserende rol of meedraaien in projecten.

Nu al nieuwsgierig naar onze vacatures? Klik hier

De plaats van een DBC-medewerker binnen een organisatie

Als DBC-medewerker ben je werkzaam op de financiële afdeling van een zorginstelling (zoals een ziekenhuis). Je hebt de mogelijkheid veel contact te hebben met andere afdelingen, zoals sparringsessies met andere DBC-medewerkers of -adviseurs, contact met de financiële administratie, behandelaren, externe leveranciers, etc.

Jouw karakter zorgt voor een toegevoegde waarde

Secuur
Jou zullen wij niet snel op een foutje betrappen. Secuur is namelijk jouw tweede naam! Alles wat jij uitvoert gaat gepaard met veel zorgvuldigheid en je bent erg accuraat. Hierdoor ben jij van onschatbare waarde voor de klant en lever jij keer op keer kwalitatief uitstekend werk.

Je hebt een drive om de wet- en regelgeving volledig te kunnen begrijpen, toe te passen én zo makkelijk mogelijk toe te lichten aan artsen en behandelaren. Wij gaan jou helpen deze wet- en regelgeving je eigen te maken. Kennis is daarvoor (nog) niet nodig.

Professioneel puzzelaar
Je houdt ervan te puzzelen. Complexe casussen helemaal uit te pluizen om tot een juiste registratie te komen.

Gestructureerd

In een groot, breed spinnenweb van afdelingen, spelers en wet- en regelgeving weet jij structuur te brengen. Dankzij deze structuur is het ook mogelijk om herhaling van fouten te herkennen en dus te voorkomen.

De rust zelve

Deadline niet gehaald? Dat komt jou niet bekend voor. Jij komt je afspraken na en zorgt ervoor dat al het werk op tijd af is. Toch een krappe deadline? Geen stress. Jij weet de kalmte te bewaren en de taken tot een goed einde te brengen.

Waarom zou je DBC-medewerker bij Fincade worden?

Fincade biedt je de kans om jouw financiële carrière optimaal te starten. Met onze unieke Fincade Finance Academy bieden we je de mogelijkheid om leren en werken te combineren. Zo verdiep en verbreed je jouw inhoudelijke skills op het gebied van Finance & Zorg. Daarnaast gaan we aan de slag met jouw persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld door het opstellen van jouw DISC-profiel.

Persoonlijke coaching en begeleiding staan in de Fincade Finance Academy centraal.  Zo zorgen we er samen voor dat jij op de juiste plek terecht komt én groeit.

Lijkt dat je wat? Neem dan contact met ons op, of bekijk onze vacatures.

Waarom een DBC-medewerker van Fincade?

Doordat al onze starters en young professionals beginnen met onze Fincade Finance Academy, hebben ze allemaal dezelfde relevante kennis in huis. Hierdoor kunnen ze direct aan de slag en het veld in. We behandelen natuurlijk de ‘harde kant’, denk hierbij aan wet- en regelgeving in de zorg, het speelveld in de zorg, boekhoudkundige vaardigheden, leren rapporteren en werken met programma’s als Excel en Exact Online.

Daarnaast zijn persoonlijke ontwikkeling en communicatieve vaardigheden, zoals presenteren en adviseren onze speerpunten. Dit alles om zowel nu, als in de toekomst succesvol te zijn als DBC-medewerker.

Benieuwd hoe een Zorg Professional van Fincade van toegevoegde waarde voor jouw organisatie kan zijn? Of wil je weten welke kandidaten we in huis hebben? Kijk dan verder op onze website, of neem meteen contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

Fincade

Fincade staat voor FINance CAreer DEvelopers. Wij geven starters en young professionals de kans om de allerbeste finance professionals te worden. En daar plukken niet alleen zij, maar ook onze opdrachtgevers de vruchten van.

Als ambitieuze en open organisatie staan mensen bij ons áltijd op de eerste plaats. Vanaf het eerste contact zijn wij betrokken bij zowel onze opdrachtgevers als onze professionals. We zetten graag een extra stap!

 

Direct contact Naar onze blog


Vacatures