"Gesprekken met collega's hebben me enorm geholpen"

Iets met finance 

"Wat wil ik nou precies? Een vraag die ik, net als veel van jullie, tijdens en na mijn studie vaak aan mezelf stelde. Antwoord? Verder dan ‘iets met finance’ kwam ik niet. Gedetacheerd worden en de kans krijgen om bij verschillende bedrijven te kijken sprak mij dan ook direct aan. Het was en blijft voor mij een soort van ontdekkingsfase ten aanzien van mijn hard en soft skills. Ben ik nu echt zo sociaal als ik denk? In hoeverre kan ik mij snel aanpassen aan verschillende bedrijfsculturen? Hoe goed zijn mijn boekhoudvaardigheden? Welke werkzaamheden passen het beste bij deze hard en soft skills? De overige 1000 vragen bespaar ik jullie.

Lean en kantoorpolitiek

Na een eerste korte opdracht bij een koffiefabrikant in Rotterdam, waarbij ik structuur mocht brengen in de voorraadadministratie, kwam ik uit bij de leukste opdrachtgever in mijn korte carrière; een van de grootste energieleveranciers in Nederland. De eerste drie maanden mocht ik naast administratieve backoffice werkzaamheden binnen het Lean Project Management optreden als KPI-specialist. Ik hielp de verschillende afdelingen met het vaststellen en meetbaar maken van hun kritieke prestatie indicatoren. Aangezien de implementatie van Lean bij de meeste organisaties gepaard gaat met een verandering in bedrijfscultuur en soms ook weerstand, viel de kantoorpolitiek mij extra op. Mij daarin staande houden ging ondanks mijn rol beter dan verwacht.

Gesprekken met collega’s

Zo werd mijn opdracht binnen het Lean Project na drie maanden verlengd met uiteindelijk negen maanden en verruilde ik mijn backoffice werkzaamheden voor werkzaamheden op de Finance en Control afdeling als junior business controller. Omgeven door ervaren business controllers die allen ook in de detachering hebben gewerkt, begon ik aan een zeer leerzame periode op deze afdeling. Met zeer uiteenlopende taken zoals het verbeteren van managementrapportage, oplossen van afdeling overstijgende problemen en zelfs advies geven ten aanzien van een nieuw managementstructuur.

  • Naast deze uitdagende werkzaamheden hebben de gesprekken met mijn collega’s mij enorm geholpen met het beter beantwoorden van de vraag; Wat wil ik nou precies? Antwoord(en)?
  • Organisaties adviseren op basis van financiële en niet financiële informatie.
  • Optimaliseren van afdeling overstijgende en administratieve processen.

Twee complementaire opdrachten tegelijk

Dit lijkt er al iéts meer op, dacht ik begin oktober na mijn periode bij deze energieleverancier. Nu nog iets meer ervaring opdoen met administratieve werkzaamheden voor een stevige basis alvorens ik hier echt werk van maak, was mijn tweede gedachte.

Door een geplande vakantie (één maand reizen in Thailand en Vietnam) leek het er even op dat er in de 2,5 maand daarvoor geen uitdagende opdracht voor me zou zijn. Toch wisten accountmanagers het voor elkaar te krijgen dat ik tot mijn vakantie voor twee dagen in de week aan de slag kon bij een concertzaal in het noorden van het land en drie dagen bij een opdrachtgever in de luchtvaartsector. Waar ik bij de concertzaal als administratief medewerker begon met het inboeken van facturen, hielp ik na één maand met de jaarrekening en voortraject van het digitaliseren van het factuurverwerkingsproces.

Bij mijn opdrachtgever in de luchtvaartsector mocht ik tijdelijk een Finance manager vervangen, waarbij de focus lag op het wegwerken van achterstanden en achterhalen van fouten bij de BTW aangiften. Een zeer interessante periode aangezien ik de voor mij nieuwe werkzaamheden bij de ene opdrachtgever direct ook mocht uitvoeren bij de andere opdrachtgever.

Gebruik soft skills

Na mijn korte reis in Thailand en Vietnam ging ik eind januari aan de slag bij een sterk groeiende energiemaatschappij in Zuid-Holland waar ik een collega mocht vervangen die toe was aan een nieuwe uitdaging. Beland in een organisatie waar gebrek aan kennis over financiële processen duidelijk merkbaar is, bleef het een uitdaging om samen met de organisatie prioriteiten te stellen ten aanzien van het verbeteren van de financiële administratie. Voor mij een opdracht waarbij ik steeds vaker gebruik mocht maken van mijn soft skills.

Waar ik bij de concertzaal adviseerde bij het digitaliseren van het factuurverwerkingsproces, begeleidde ik hier zelfstandig het gehele proces als een van mijn werkzaamheden. Ondanks de blijvende onduidelijkheid over prioriteiten bleek dit toch een zeer leerzame periode te zijn.

Stapje erbij

En dan komt opeens na een intakegesprek bij een bank het verlossende telefoontje. Je mag volgende week beginnen als project controller, waarbij ik een zeer ervaren medewerker ga vervangen die een andere functie gaat bekleden. Spannend! Tijd om de mouwen (nog verder) op te stropen en deze geweldige kans met beide handen aan te grijpen."

Ga naar de vacatures

Terug naar het overzicht